MIJN PORTFOLIO

Opgedane kennis in de praktijk brengen.

Behaald rendement Q3 2024 YTD: +27,1%

Periodiek publiceer ik de resultaten van mijn eigen portfolio geïnspireerd op de lessen van topbeleggers. Mijn portfolio bestaat uit een hoge concentratie kwaliteitsbedrijven, die enkel zijn gekocht tegen aantrekkelijke waarderingen op unieke momenten in de tijd. Bekijk hieronder mijn belangrijkste analyses en gemaakte keuzes. 

 



 

Portfolio update

De sterke performance in geheel 2023 (+61,0%) is voortgezet in de eerste 3 kwartalen van 2024 (+27,1%). Dit ligt ruim boven de verschillende indexes. In het derde kwartaal waren de beurzen meer volatiel en zijn er posities in 3 bedrijven bijgekocht (Meta, ASML en Alphabet). Alle bedrijven in de portfolio hebben sterke kwartaalcijfers gepresenteerd en beschikken nog over veel groeimogelijkheden voor de komende jaren. Op dit moment is de portfolio sterk geconcentreerd met 6 aandelen (3 uit Europa en 3 uit VS). Het doel is om dit uit te breiden naar een meer optimale spreiding van maximaal 8-12 aandelen als er mooie nieuwe kansen voorbij komen. 

 

 

Portfolio opbouw

 

Koopmoment bepaalt het rendement

 


 

Historisch perspectief


AANDELEN ANALYSES

 

Toelichting bij aankoopmomenten

Voordat een aandeel is gekocht is een uitgebreide analyse gedaan en vaak komt het neer op 1 doorslaggevend en contrair idee onderbouwd met factbased informatie. Hieronder vind je een korte toelichting per aandeel op het moment van instappen. 

 

Netflix (good company)

In covid tijd behaalde Netflix een bovengemiddelde groei van circa 40 miljoen nieuwe abonnees. Na het opheffen van de lockdown maatregelen daalde het aantal abonnees slechts met circa 2 miljoen (waarvan 1 miljoen door het afsluiten van Rusland). Bij een te hoge waardering werd deze groeivertraging extreem afgestraft op de beurs. Na een uitgebreide analyse was mijn inschatting dat Netflix weer het pre-covid groeitempo zou gaan oppakken door hun businessplan. Netflix heeft de meeste abonnees, meeste nieuwe (eigen) releases, hoogst gewaardeerde content en het minste aantal opzeggingen. Het risico van een kapitaalintensieve business is zeker aanwezig, maar voor een sectorwinnaar als Netflix biedt dat juist ook goede bescherming tegen de concurrentie die hun streamingsdiensten maar niet winstgevend krijgen. Daar komt bovenop dat Netflix de prijzen verlaagt (i.c.m. advertenties) en de concurrenten hun prijzen noodgedwongen moeten verhogen. Ik beschouw Netflix wel als good en niet als great company, omdat er bij mediabedrijven altijd ruimte zal blijven voor concurrentie (het is geen winner takes all market).

 

Update 2024: De waardering van Netflix is snel opgelopen, maar er is nog steeds veel ruimte voor groei. De maatregelen tegen password sharing zijn pas ingegaan in Q2 2023, waardoor er relatief makkelijk nog veel klanten te winnen zijn (oorspronkelijk 100 mln.) en de financiële resultaten hiervan zullen in 2024 meer zichtbaar worden. Daarnaast zorgen advertenties voor extra inkomsten en maken het business model stabieler. Er ontstaat ook steeds meer financiële ruimte voor inkoop eigen aandelen (katalysator). Netflix loopt verder weg bij de concurrentie en stuurt steeds meer op de financiële performance i.p.v. alleen aantallen abonnees.

 

 

ASML (great company)

De markten voor microchips groeien extreem, maar zijn ook conjunctuurgevoelig. Machinebouwer ASML zit vooraan in de keten en heeft weinig last van deze korte termijn cyclussen. Combineer dat met het wereldwijde marktaandeel van 70% en een voorsprong op de concurrentie van 10-20 jaar (in geld, doorlooptijd en resources) en de casus is helder. Nadat de koers door algemene macro-factoren was gedaald (niet bedrijfsspecifiek), ontstond er in juli 2022 een unieke situatie van een 1:1 verhouding tussen de % groei winst per aandeel (laatste 5 jr) in relatie tot de koers-/winst verhouding. Dat zijn zeldzame momenten en goedkoop voor dit soort hoge kwaliteitsbedrijven. Bovendien komt de groei uit eindmarkten van verschillende sectoren en dat geeft nog meer zekerheid voor de toekomst.

 

Update 2024: Het financiële meerjarenmodel van ASML voor 2025 en 20230 is ongewijzigd en daarmee zijn de lange termijn vooruitzichten onverminderd positief. Het grootste risico zijn niet de exportrestricties of Taiwan scenario's, maar de vraag of ASML de gehele keten (inclusief alle leveranciers) voldoende kan schalen om aan de hoge vraag te voldoen. Het jaar 2024 wordt hierbij als transitiejaar gezien en daarmee kan een interessant bijkoopmoment ontstaan, als de markt dit verkeerd interpreteert. 

 

 

META (great company)

Persoonlijk ben ik geen groot fan van de diensten van META, maar de casus om er toch in te investeren in mei 2022 was eenvoudig.  Het bedrijf investeert jaarlijks meer in research en development (project metaverse) dan dat ze aan netto winst rapporteren. Dat betekent dat de zichtbare koers-/winstverhouding in de praktijk circa de helft lager is. En toen de koers met circa -70% was gezakt vanaf het hoogtepunt om verschillende redenen, was dat een uitzonderlijk moment voor een sectorwinnaar met een bereik van miljarden mensen. Het bedrijf was simpelweg te groot en te goedkoop om als belegger te negeren. Bovendien beschouw ik de casus als een win-win situatie. Als het project metaverse een succes wordt, zal deze belegging een enorm rendement gaan geven. Mocht metaverse niet slagen, blijft META nog steeds zeer winstgevend en een goede investering als belegger. Feitelijk is META met metaverse opnieuw een startup geworden, maar wel één die nu al veel winst maakt.

 

Update 2024: De META casus blijft ongekend sterk. Het bedrijf combineert een sterke omzetgroei met structurele kostenbesparingen uit 2023 en dat zorgt voor een extreem hoge winstgroei. Het aantal gebruikers groeit fors door (+180 mln. in 2024) en door de inzet van AI blijven deze >3 mld. gebruikers langer online. Verder heeft het bedrijf $ 81 mld. klaar staan voor inkoop aandelen en zijn ze begonnen met uitkeren van dividend (extra katalysators). De investeringen in R&D blijven hoog, maar ze hebben ook een groot deel van de investment cycle al achter zich. Met een marktkapitalisatie die schommelt rond de $ 1,2 triljard in Q2 kunnen ze ook nog veel groeien in vergelijking met de andere grote Techbedrijven ($ 2-3 triljard). 

 

 

LVMH (great company)

Luxe goederen is al jarenlang één van de best presterende sectoren op de beurs en LVMH is de onbetwiste sectorwinnaar met circa 80 exclusieve merken. Geen disruptie risico en veel pricing power. Rijke mensen blijven rijk en daar veranderen conjunctuurgolven niets aan. In Q2 2023 was er sprake van een tijdelijke groeivertraging door Azië en daardoor daalde de koers. Mijn analyse was dat de groeitrend op lange termijn onveranderd blijft. Ik werd gesterkt in mijn conclusie toen de familie die eigenaar is van het bedrijf voor nog eens aan 30 miljoen euro aandelen bijkocht (insider-buying). Vervolgens heb ik besloten om in te stappen, ook omdat het een mooie aanvulling was in de portfolio naast alle technologie bedrijven.

 

Update 2024: LVMH heeft momenteel last van een verminderde vraag uit China en daar hebben meer bedrijven last van. De luxe goederen sector heeft een waanzinnig trackrecord met jaarlijkse groei, ondanks tegenslagen en conjunctuurgevoelige periodes. Mijn plan is dan ook om LVMH nog jarenlang aan te houden. 

 

 

ADYEN (good company)

Door een vertraging in de omzetgroei in Q2 2023, gecombineerd met een sterke stijging in de personele bezetting, liepen omzet en kosten tijdelijk niet synchroon. Adyen had een te hoge waardering en werd toen hard afgestraft. Na een uitgebreide analyse was mijn conclusie, in tegenstelling tot veel andere analisten, dat Adyen geen commodity product levert. Bovendien ben ik erg gecharmeerd van de kwaliteit van het management (oprichters, techneuten, datagedreven keuzes, lean bedrijf, gaan uit van eigen autonome kracht en investeren in lange termijn). Er zijn maar weinig bedrijven die nog jarenlang met 20-30% gaan groeien met een schaalbaar platform, waardoor tegelijkertijd de marges ook sterk zullen verbeteren. Ik heb toen besloten om bij de koersdip in oktober 2023 in te stappen voor de langere termijn. Wel blijf ik Adyen als good en niet als great company beschouwen, omdat er in het landschap van payment providers altijd ruimte blijft voor concurrentie (geen winner takes all market).

 

Update 2024: De casus is ongewijzigd. Zolang Adyen nog jarenlang met 20-30% omzet per jaar zal groeien met stijgende marges, zal aandeel worden behouden in de portfolio. 

 

 

Alphabet (great company)

Alphabet wordt gezien als het sterkste bedrijf ter wereld met een monopolie positie in digitale zoekfuncties/advertenties. Het bedrijf levert nog veel meer gratis diensten (=verborgen pricing power) en beschikt waarschijnlijk over de meeste data van ons allemaal. Mijn analyse was dat het bedrijf een beetje lui was geworden met veel projecten/investeringen die tot op heden nog weinig bijdroegen aan het bedrijfsresultaat. Mijn verwachting is dat AI de gehele organisatie op scherp heeft gezet, waardoor de verdere potentie van het bedrijf er nog meer uit gaat komen. Qua waardering was de situatie vergelijkbaar met META. Ook Alphabet investeert veel in R&D, waardoor de netto winst in de praktijk veel hoger is en de zichtbare koers-/winst-verhouding veel lager is.  

 

Update 2024: De casus is ongewijzigd. Het bedrijf is goed gepositioneerd voor AI-toepassingen en dat is zichtbaar in de klikken en prijzen per klik. Positief is ook dat de Cloud divisie winstgevend is geworden en dat management de beloofde aandelen inkoop grotendeels heeft waargemaakt in 2023 ($ 62 van de 70 mld.). In 2023 heeft bedrijf ook een éénmalige last van $ 9 mld. genomen als gevolg van reorganisaties, die in de toekomst ook nog voor extra winstgevendheid zorgt.