MIJN PORTFOLIO

Opgedane kennis in de praktijk brengen.

Behaald rendement Q1 2024: +27,6%

Periodiek publiceer ik de resultaten van mijn eigen portfolio geïnspireerd op de lessen van topbeleggers. Mijn portfolio bestaat uit een hoge concentratie kwaliteitsbedrijven, die enkel zijn gekocht tegen aantrekkelijke waarderingen op unieke momenten. Bekijk hieronder mijn belangrijkste analyses en gemaakte keuzes. 

 



 

Portfolio update

De sterke performance in geheel 2023 (+61,0%) is nog verder versneld in het eerste kwartaal van 2024 (+27,6%). Alle bedrijven in de portfolio hebben sterke kwartaalcijfers gepresenteerd en beschikken nog over veel groeimogelijkheden voor de komende jaren. Om de index te verslaan streef ik bij good companies naar een aanhoud periode van 3-5 jaar, terwijl ik de great companies langer dan 5 jaar wil aanhouden als businessowner. Op dit moment is de portfolio sterk geconcentreerd met 6 aandelen (3 uit Europa en 3 uit VS). Het doel is om dit op termijn uit te breiden naar een meer optimale spreiding van maximaal 8-12 aandelen als er mooie nieuwe kansen voorbij komen. In het eerste kwartaal zijn er geen nieuwe aankopen gedaan.

 

 

Portfolio opbouw

 

Koopmoment bepaalt het rendement

 


 

Historisch perspectief


AANDELEN ANALYSES

 

Toelichting bij aankoopmomenten

Voordat een aandeel is gekocht is een uitgebreide analyse gedaan en vaak komt het neer op 1 doorslaggevend en contrair idee onderbouwd met factbased informatie. Hieronder vind je een korte toelichting per aandeel op het moment van instappen. 

 

Netflix (good company)

In covid tijd behaalde Netflix een bovengemiddelde groei van circa 40 miljoen nieuwe abonnees. Na het opheffen van de lockdown maatregelen daalde het aantal abonnees slechts met circa 2 miljoen (waarvan 1 miljoen door het afsluiten van Rusland). Bij een te hoge waardering werd deze groeivertraging extreem afgestraft op de beurs. Na een uitgebreide analyse was mijn inschatting dat Netflix weer het pre-covid groeitempo zou gaan oppakken door hun businessplan. Netflix heeft de meeste abonnees, meeste nieuwe (eigen) releases, hoogst gewaardeerde content en het minste aantal opzeggingen. Het risico van een kapitaalintensieve business is zeker aanwezig, maar voor een sectorwinnaar als Netflix biedt dat juist ook goede bescherming tegen de concurrentie die hun streamingsdiensten maar niet winstgevend krijgen. Daar komt bovenop dat Netflix de prijzen verlaagt (i.c.m. advertenties) en de concurrenten hun prijzen noodgedwongen moeten verhogen. Ik beschouw Netflix wel als good en niet als great company, omdat er bij mediabedrijven altijd ruimte zal blijven voor concurrentie (het is geen winner takes all market).

 

ASML (great company)

De markten voor microchips groeien extreem, maar zijn ook conjunctuurgevoelig. Machinebouwer ASML zit vooraan in de keten en heeft weinig last van deze korte termijn cyclussen. Combineer dat met het wereldwijde marktaandeel van 70% en een voorsprong op de concurrentie van 10-20 jaar (in geld, doorlooptijd en resources) en de casus is helder. Nadat de koers door algemene macro-factoren was gedaald (niet bedrijfsspecifiek), ontstond er in juli 2022 een unieke situatie van een 1:1 verhouding tussen de % groei winst per aandeel (laatste 5 jr) in relatie tot de koers-/winst verhouding. Dat zijn zeldzame momenten en goedkoop voor dit soort hoge kwaliteitsbedrijven. Bovendien komt de groei uit eindmarkten van verschillende sectoren en dat geeft nog meer zekerheid voor de toekomst.

 

META (great company)

Persoonlijk ben ik geen groot fan van de diensten van META, maar de casus om er toch in te investeren in mei 2022 was eenvoudig.  Het bedrijf investeert jaarlijks meer in research en development (project metaverse) dan dat ze aan netto winst rapporteren. Dat betekent dat de zichtbare koers-/winstverhouding in de praktijk circa de helft lager is. En toen de koers met circa -70% was gezakt vanaf het hoogtepunt om verschillende redenen, was dat een uitzonderlijk moment voor een sectorwinnaar met een bereik van miljarden mensen. Het bedrijf was simpelweg te groot en te goedkoop om als belegger te negeren. Bovendien beschouw ik de casus als een win-win situatie. Als het project metaverse een succes wordt, zal deze belegging een enorm rendement gaan geven. Mocht metaverse niet slagen, blijft META nog steeds zeer winstgevend en een goede investering als belegger. Feitelijk is META met metaverse opnieuw een startup geworden, maar wel één die nu al veel winst maakt.

 

LVMH (great company)

Luxe goederen is al jarenlang één van de best presterende sectoren op de beurs en LVMH is de onbetwiste sectorwinnaar met circa 80 exclusieve merken. Geen disruptie risico en veel pricing power. Rijke mensen blijven rijk en daar veranderen conjunctuurgolven niets aan. In Q2 2023 was er sprake van een tijdelijke groeivertraging door Azië en daardoor daalde de koers. Mijn analyse was dat de groeitrend op lange termijn onveranderd blijft. Ik werd gesterkt in mijn conclusie toen de familie die eigenaar is van het bedrijf voor nog eens aan 30 miljoen euro aandelen bijkocht (insider-buying). Vervolgens heb ik besloten om in te stappen, ook omdat het een mooie aanvulling was in de portfolio naast alle technologie bedrijven.

 

ADYEN (good company)

Door een vertraging in de omzetgroei in Q2 2023, gecombineerd met een sterke stijging in de personele bezetting, liepen omzet en kosten tijdelijk niet synchroon. Adyen had een te hoge waardering en werd toen hard afgestraft. Na een uitgebreide analyse was mijn conclusie, in tegenstelling tot veel andere analisten, dat Adyen geen commodity product levert. Bovendien ben ik erg gecharmeerd van de kwaliteit van het management (oprichters, techneuten, datagedreven keuzes, lean bedrijf, gaan uit van eigen autonome kracht en investeren in lange termijn). Er zijn maar weinig bedrijven die nog jarenlang met 20-30% gaan groeien met een schaalbaar platform, waardoor tegelijkertijd de marges ook sterk zullen verbeteren. Ik heb toen besloten om bij de koersdip in oktober 2023 in te stappen voor de langere termijn. Wel blijf ik Adyen als good en niet als great company beschouwen, omdat er in het landschap van payment providers altijd ruimte blijft voor concurrentie (geen winner takes all market).

 

Alphabet (great company)

Alphabet wordt gezien als het sterkste bedrijf ter wereld met een monopolie positie in digitale zoekfuncties/advertenties. Het bedrijf levert nog veel meer gratis diensten (=verborgen pricing power) en beschikt waarschijnlijk over de meeste data van ons allemaal. Mijn analyse was dat het bedrijf een beetje lui was geworden met veel projecten/investeringen die tot op heden nog weinig bijdroegen aan het bedrijfsresultaat. Mijn verwachting is dat AI de gehele organisatie op scherp heeft gezet, waardoor de verdere potentie van het bedrijf er nog meer uit gaat komen. Qua waardering was de situatie vergelijkbaar met META. Ook Alphabet investeert veel in R&D, waardoor de netto winst in de praktijk veel hoger is en de zichtbare koers-/winst-verhouding veel lager is.